top of page

Hydrogendrevet kysttransport fra Møre Sjø

Flowchange har bidratt med konseptutvikling og prosjektering gjennom GSP Servicekontoret.

f49216c7-484d-4aa4-a38e-207210f1c84c.png

Hydrogendrevet kysttransport fra Møre Sjø

Møre Sjø ønsker å etablere seg som et grønt og miljøbevisst rederi ved å bygge to 3500 dwt kystbulkskip med hydrogen og brenselceller som primær energikilde. Dette krever utvikling av ny teknologi, infrastruktur for hydrogenleveranse og smarte løsninger.

Fartøyene vil ha en rekkevidde på 800 nm ved normal operasjon og kunne frakte varer langs hele kysten. Prosjektet har mottatt Enova-støtte og er nå i sluttforhandlinger med verft og arbeider med finansiering for realisering.

 

Flowchange sin rolle

Flowchange har vært en sentral bidragsyter gjennom GSP Servicekontoret, med ansvar for:

  • Konseptutvikling i samarbeid med rederi, skipsdesigner og underleverandører

  • Vurdering og analyser av ulike drivstoff for optimal løsning

  • Søknadsprosess og innvilget støtte fra Enova

  • Fasilitering av finansieringsprosessen

  • Lønnsomhetsanalyser og utvikling av forretningsmodellen

  • Planlegging av hydrogenleveranse og infrastruktur

 

Forventede resultater

Dersom prosjektet realiseres, vil det kunne:

  • Etablere to utslippsfrie kystbulkskip for kommersiell drift

  • Demonstrere hydrogen og brenselceller som fremdriftsteknologi

  • Øke lønnsomheten gjennom lavere COâ‚‚-avgifter og bedre anbudsbetingelser

  • Redusere klimagassutslipp og bidra til en fossilfri skipsfartsnæring

bottom of page